vrijdag 24 april 2009

Fysiek minimum vs virtueel maximum

Woensdag heb ik het congres SamSam 2009 bezocht. De toevoeging van het jaartal doet vermoeden dat het een congres is dat al jaren bestaat, maar het was de eerste keer, dat Microsoft dit organiseerd. Het is een congres bedoeld voor het onderwijs en werd aangekondigd als een gebruikersdag met als thema Samenwerken. Ik heb helaas (vanwege de cursus Informatiemanagement, zie vorige blog) maar een halve dag kunnen bijwonen. Wat ik gezien heb vond ik eerlijk gezegd niet erg spannend. De keynote van de general manager van Microsoft NL (Theo Rinsema) ging over de nieuwe manier van werken bij Microsoft en de gap die hij zag met de studenten die van hogescholen en universiteiten komen. Het ontbreekt hen vooral aan een 'goede' werkstijl. Ook hebben ze een verkeerd beeld van wat werken is en zijn ze niet zelfstandig genoeg. Jammer dat dit in tijden van competentiegericht leren blijkbaar nog steeds een probleem is.
Interessant vond ik het concept 'fysiek minimum' versus 'virtueel maximum'. Binnen Microsoft NL is bekeken hoeveel tijd men minimaal op kantoor (fysiek) aanwezig moet zijn om optimaal te kunnen presteren. Dat is precies de vraag die we ons in het onderwijs ook moeten stellen. Discussies over contacturen en intensief onderwijs gaan hier echter tegenin.
Zeer sprankelend was Sywert van Lienden , dagvoorzitter en voormalig voorzitter van LAKS, die de zaal met een kritische toon bij het verhaal wist te betrekken.
Na deze keynote heb ik een presentatie van het Florijn College bijgewoond en deze viel helaas een beetje tegen. Waar de (marketing) aankondiging het had over Sharepoint als communicatie-, werk- en leeromgeving en een innovatieve manier van communiceren, delen en werken, verloor de presentator zich in het presenteren van het studentvolgsysteem, mij enigszins teleurgesteld achterlatend op weg naar de lunch. Daar hoorde ik dat de sessie van Nijenrode, grotendeels over de geschiedenis van het instituut ging.
Kortom, ik vind het een goed initiatief van Microsoft, maar graag de volgende keer iets kritischer naar de presentaties.

Geen opmerkingen: